Kitap Esbab-ı Nüzul
Yazar H.Tahsin Emiroğlu
Yayınevi Yasın yayınevi
Kağıt - Cilt Sarı Şamua, Ciltli, 15 cilt takım
Sayfa - Ebat 8.271 sayfa, 16.5x23.5 cm
Yayın Yılı 2016
Yasin Yayınevi tarafından hazırlanan Esbab-ı Nüzul kitabını incelemektesiniz.
15 Cilt Esbabı Nuzul kitabı hakkında yorumları oku yup kitabın konusu, özeti, fiyatı, satış şartları hakkında bilgiyi geniş bir şekilde edinebilirsiniz.
Yaratan Rabbinin adıyla oku . O, insanı " alak " dan yarattı. Oku, Senin Rabbin en cömert olandır. Alak 1-2
Esbabı Nüzul Kuran Ayetlerinin İniş Sebepleri ve Tefsirleri
ÖNSÖZ
Son kırk sene içinde
Kur'an-ı kerimin tercüme ve tefsirine dair birçok eserler kaleme alınmış ve neşredilmiş bulunmaktadır. Bunların çoğu Kur'anın aslından
tercüme ve
tefsir olduğu gibi içlerinden bazıları da Kur'an-ı Kerimin başka dillere yapılmış
tercümelerinden dilimize çevrilmiş eserlerdir. Bunların birçoğu Müslüman Türk gençliğine faydalı olsun diye hüsn-ü niyetle yazılmış eserler olmakla beraber içlerinde hüsn-ü niyete mukârin olmayan ve sırf ticaret maksadıyla
yazılmış eserlerin bulunduğu da söylenmektedir. Şüphesiz bunların hepsi de faydalı olmakla beraber hüsn-ü niyetle yazılmayan eserler itimada layık olmadığından bunların faydalarından ziyade zararları olduğunu itiraf etmek lazım gelir. Bu eserlerin hepsi de ya
Kur'an-ı Kerimin tercümesi veya tefsiri halindedir. Bunların arasında
Kur'an-ı Kerimin surelerinin ve ayetlerinin sebeb-i nüzullerine dair yazılmış
Türkçe bir eser mevcut değildir. Yalnız
sebeb-i nüzullerden bir kısmı ayet-i celilelerin
tefsirleri esnasında
tefsir kitaplarına dercedilmiş ise de bunlar da tam değildir. Gerçi, bu hususta yazılmış ve basılmış bazı Arapça eserler varsa da onlar hem kısa, hem de
ayetlerin tefsiri olmadığından ve
sebeb-i nüzullere tatbiki bulunmadığı yönlerden okuyanları tatmin edecek durumda değillerdir. Aynı zamanda bunlar Arapça yazılmış olduğundan herkes bunlardan faydalanamamaktadır. Bu cihetleri göz önünde tutarak mü'minlere daha faydalı olmak amacıyla haddimizin dışında olan böyle önemli bir eseri yazmaya cür'et etmiş bulunuyoruz. Bu eserin adına "
Esbab-ı Nüzul (İnme Sebepleri)" dedik. Bu
kitaba sadece
ayet-i celilenin sebeb-i nüzulleri yazılmakla kalınmamış, aynı zamanda
surelerin ve ayetlerin tercüme ve tefsirleri de dercedilmiştir.
Kur'an-ı kerimin bütün sureleri ve ayetleri, hâdiseler veya vak'alar sebebiyle
nazil olmuştur. Fakat bu hadiseler ve vak'alar tamamen zaptedilerek bize kadar intikal ettirilmiş değildir. Bilhassa İslamiyetin ilk zamanlarında bunların zaptı çok güç olmuş ve hatta bazı hâdise ve vak'alar tamamen meçhul kalmıştır. Bunun sebebi, İslamiyetin ilk zamanlarında Müslümanların adedi çok azdı. Aynı zamanda müşrikler müminler üzerine şiddetli baskı yaptıklarından dolayı ashab her zaman peygamberin yanında bulunamıyordu. Ayet-i Celileler nazil olurken peygamberin yanında sahabe bulunduğu zamanlarda
sebebi nüzuller hıfzedilmiş. Allanın Resulünün yalnız bulunduğu anlarda nazil olan ayetlerin
sebebi nüzulü peygamber tarafından söylenmiş ise hıfzedilmiş, söylenmemiş ise meçhul kalmıştır. Birde o zamanlar, Resûlullah tarafından hadislerin yazılmasına izin verilmemesi
sebebi nüzullerin meçhul kalmasına
sebep olmuştur. Çünkü Allah'ın Resulü, İslamiyetin ilk zamanlarında ayetlerle hadislerin birbirine karışmamaları için hadislerin yazılmasını men etmişti. Halbuki Kur'an-ı Kerim'in sure ve ayetleri böyle olmadı. Çünkü her ne zaman, her nerede bir sure veya bir ayet nazil olsa Allah'ın Resulü vahiy
katiplerini çağırır, nazil olan ayetleri onlara yazdırır, müminler de bunları bellerlerdi.
Sebebi nüzullere gelince : Onlar böyle olmamıştır. Sure ve ayetler nazil olurken peygamberin yanında sahabe varsa onlar hadîse veya vak'aları hıfzemişler, sahabenin bulunmadığı zamanda nazil olan ayetlerin
sebebi nüzulleri icap ettiyse veya ashab tarafından sorulduysa Allah'ın Resulü anlatmış, değilse olduğu gibi kalıp gitmiştir. İşte böylece ashab tarafından bilinen ve hıfzedilen
sebebi nüzuller bize kadar gelmiş, sahabe tarafından bilinmeyen veya hıfzedilemeyen
sebebi nüzuller ise meçhul kalmıştır.
Hazret-i Ömer'in imanından sonra Müslümanların adedi artmış, ashab. Allah'ın Resulünün etrafında toplanmış, nazil olan ayetlerle beraber
sebebi nüzuller hıfzedilmeye başlanmış olmakla durum tamamen değişmiştir. Bilhassa hicretten sonra ashab, Allah'ın Resûlü'nün etrafını tamamen sarmış olup peygamberlerini bir an bile yalnız bırakmaz hale gelmişlerdir. Hele ashab-ı suffe denilen zevat bütün yokluklara rağmen peygamberlerinin yanından asla ayrılmaz olmuşlardır. Bundan sonra böylece nazil olan ayetler ve
sebebi nüzuller ashab tarafından hıfzedilir olmuştur. Peygamberin yanında bulunmayıp da sonradan gelen ashab da berikilerden sorarak öğrenirler ve hıfzederlerdi. Durum bu hale geldikten sonra artık, Kur'anı Kerim ayetlerinin
sebebi nüzulünden hiç bir hâdise meçhul kalmaz oldu. Böylece hıfzedilen hâdiseler ve
sebebi nüzuller bütün tafsilatı ile nakledildi ve sonradan telif edilen
kitaplara geçti. Bütün teferruatıyla bizlere kadar intikal etmiş oldu.
Yukardaki izahtan da anlaşılacağı veçhile bu
kitaba sebebi nüzulleri bilinen ayetler dercedilmiş, bunun dışında kalan ayetler
kitaba alınmamıştır. Bir ayeti celile hakkında çeşitli
sebebi nüzuller varsa, kuvvetli olanlarla yek-diğerinden farklı olanlar alınmış ve birbirine benzeyenlerden biri alınmış zayıf olanlarla diğerleri
kitaba alınmamıştır. Bunlardan başka,
nüzul sebepleri açık olmayıp da manasından sebebi nüzulü anlaşılan ayeti celileler de
kitaba alınarak sebebi nüzulü izah edilmiştir. Ancak,
sebebi nüzulleri malum olmayan ve manasından da
sebebi nüzulü anlaşılamayan ayetler
kitabın muhteviyatı dışında kalmıştır. Bundan dolayı
kitabımız, bir
tefsir kitabı değil bir
esbabı nüzul kitabıdır.
Yazılış şekli: Bir surenin sonunda iki sure arasındaki münasebet belirtilmiş, surenin başında varsa surenin umumu hakkındaki
sebebi nüzul izah edilmiş ve sureye ait bilgiler yazılmış, sonra ayeti celilerin asıllarının klişeleri yapılmış, Türkçe anlamları yazılmış,
sebebi nüzulleri dercedilmiş. daha sonra ayetlerin
tefsir ve izahları ve en sonra da naçiz müellifinin anlayış ve mütaleası ile netice veya özetler yapılmıştır.
Kitabın yazılışında mümkün olduğu kadar sadeliğe riayet edilmiş, ifadelerin kolayca anlaşılmasına itina gösterilmiş ve bu hususta lazım gelen bütün gayretler sarfedilmiştir.
Kitapta esas amacın
sebebi nüzuller olması,
sebebi nüzullerin ise çeşitli vak'alar ve hadiselere dayanması hasebiyle okuyanlar için
kitabın çekici olacağı umulmaktadır. Bundan dolayı bu naçiz eserin herkes için faydalı olabileceğine, bilhassa vaizler, İmam-Hatipler ve İmam-Hatip okulu öğrencileri, Yüksek İslam Enstitüsü ve İlahiyat Fakültesi öğrencileri ve gençler için daha faydalı olacağına kani bulunuyoruz.
Kitabın diğer bir özelliği de ayeti celileler vakıalarla izah edildiği için manaları ve
tefsirleri daha kolay anlaşılabileceği ve hükümlerinin de daha açık ve daha vazıh olacağı umulmaktadır.
Kitabın yazılma zamanları ve müddeti: Allah'ın yardımına sığınarak 1954 yılı yaz tatilinde
kitabın yazılmasına başlandı. Lehül-hamd vel-minne 1963 yılı yazında 01.09.1963 de Derbent'te sona erdi.
Bu aciz kuluna böyle önemli bir işi yapma cesaretini ve fırsatını ihsan eden ve bunda muvaffak olma şerefine nail eyliyen büyük halikıma sonsuz minnet ve şükranlarımı arz ederken, bu naçiz kulunun naçiz amelini kabul buyurmasını ve bu
kitabı mümin kardeşlerime faydalı kılmasını ruhumun derinliklerinden gelen tazarru ve niyaz ile Rabbimin lütfü kereminden dilerim. ( esbabı nuzül , Yasin yayınları esbabı nuzul kuran tefsiri , esbabı nuzül tefsir , en geniş esbabı nüzul kitap , tercümesi, 15 cilt takım )
H. TAHSİN EMİROĞLU
Konya Müftüsü
YAYINEVİNİN NOTU
Bilindiği üzere
Esbab-ı nüzul kitabı yazılırken sebebi nüzulleri belli olan ayetler
kitaba alınmış belli olmayan ayetleri müellif almamıştır. Fakat
kitap neşredilip halk tarafından okunup tanınmaya, ilgi görmeye başlayınca bütün
ayetlerinin tefsirinin de
kitaba konması hususunda okuyucular tarafından mektuplar ve istekler gelmiştir.
Bunun üzerine müellif, okuyucuların arzularına uyarak önceki tertibi bırakıp bütün ayetleri
Esbab-ı Nüzulünü kitabına almaya başlamıştır. Böylelikle
kitap aynı zamanda bir
tefsir kitabı haline gelmiştir. Bazı
cildlere alınmayan
Ayetlerin tefsirleri ise 15-16
cildlere alınmış idi. Biz
yayınevi olarak ayetleri sıralı şekilde yerlerine koyarak 14
cildde tamamlamış olduk. 15.
cildi ise lügatçe ve fihrist olarak yayınlamaya karar verdik.
Yasin Yayınevi H. Tahsin Emiroğlu
Esbab-ı Nüzul kitabını incele diniz.